تبلیغات
مائده ǀ پایگاه تخصصی آموزش قرآن کریم - مهجوریت و دور بودن از قرآن کریم























مائده ǀ پایگاه تخصصی آموزش قرآن کریم

آیه

«وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً»[1]

ترجمه

پیامبر [درقیامت] مى‏گوید: اى پروردگار من همانا قوم من این قرآن را متروك گذاشتند.

فرض کنید فقیری را می شناسید که نیاز شدیدی به کمک دارد و شما برای برطرف شدن نیازش به او کمک قابل توجهی کردید؛ به قدری که دیگر نیاز به گدایی و درخواست کمک از دیگران ندارد. با این حال، فردا صبح دوباره او را می بینید که در گوشه ی خیابان نشسته و دست گدایی به سوی دیگران دراز می کند. چه واکنشی نشان می دهید؟ آیا از این کار او متنفر نمی شوید؟ آیا افسوس نمی خورید که چرا با وجود آن همه اموال و ثروت، دوباره این گونه خود را کوچک و حقیر کرده است؟ مسلماً این کار او را بسیار ناپسند و غیرعاقلانه می دانید.

چنین کاری از سوی مسلمانان نسبت به رسول گرامی اسلام و امانت گران بهای او صورت پذیرفته است. پیامبر بارها امتش را به تمسک به قرآن سفارش نمود، ولی با نهایت تأسف جوامع اس المی این رکن مهم هدایت را وانهاده و به احکام و معارف آن عمل نمی کنند. قرآن هم در تلاوت، هم در حفظ، هم در تفسیر، هم در تدبر، هم در عمل و هم در برپا شدن احکام آن در جامعه و خلاصه در همه ی ابعاد آن مهجور واقع شده است. متأسفانه کم نیستند کسانی که روزها، ماه ها و حتی سال ها از عمرشان می گذرد، ولی آیه ای از قرآن را تلاوت نکرده اند.


آیه فوق از شکایت پیامبر نسبت به گروهی از مسلمانان حکایت می کند که قرآن را به انزوا کشانده اند. نکته قابل توجه آن که در آیه مذکور، پیامبر اکرم نفرموده است: امت من قرآن را رها کردند؛ بلکه می فرماید: امتم آن را در اختیار گرفته، ولی به مهجوریت کشانده اند؛ یعنی گرچه در ظاهر به قرآن می پردازند، ولی دستورات آن را بر زمین نهاده اند.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین انصاریان در همین رابطه می نویسد: قشر وسیعى از مردم مسلمان از اسلام جز نامى براى آنان نمانده، و درتمام جوانب حیات از قرآن كریم بركنار مانده و از تابش قرآن در برنامه هاى حیاتى خود جلوگیرى كرده و به قول خود قرآن در سوره فرقان: اتخذوا هذا القرآن مهجورا.

این دور ماندن از حقوق الهى آنان را دچار تیره روزى كرده، و در حریم زندگى به جاى خواسته هاى الهى برنامه هاى شیطانى جایگزین نموده است. روى گردانان از قرآن، و تعالیم بلند آسمانى گرچه به ظاهر مسلمانند ولى مبدل به مردمى شده اند كه بیشتر به یهودیان و مسیحیان تا به یك مسلمان واقعى شبیه اند!!

آنان در تمام افعال و كردار، در محیط خانه و خانواده، در حریم اجتماع همانند یهودى ها و نصرانى ها زندگى كرده و به آنچه آنان مبتلایند اینان گرفتارند، تنها امتیازى كه نسبت به آنان دارند این است كه در نام و نام خانوادگى آن هم عده اى از آنان مانند یهودى و مسیحى نیستند، به عبارت روشن تر اكثر مردم‏ مسلمان از نظر نام در شناسنامه و هنگام پر كردن جدول مخصوص تعیین شغل در مقابل پرسش از دین و مذهب مسلمانند، ولى از نظر عمل و روش زندگى همانند یهودى و مسیحى اند!!

در هر صورت دلیل اینكه در كمتر از نصف قرن مسلمانان صدر اول نسبت به مردم جهان پیشرو تمام برنامه هاى حیاتى شدند، و داراى امتیازاتى گشتند كه در ملت هاى عالم بى سابقه بود این بود كه آنان مقررات الهى را در مرحله اول با واقع بینى عجیبى درك كرده و سپس به اجراى آنها همت گماشتند، و با كمك عقل و اندیشه چنین یافتند كه قرآن مجید در تمام مسائل حیات پاسخ گوى نیازمندى هاى مادى و معنوى انسان است، از این رو خود را محتاج نمى دیدند كه براى جبران نیازمندى ها به غیر مكتب قرآن مراجعه كنند. آرى ملت صدر اول در مسئله عقیده، عمل، اخلاق، سیاست، فرد، اجتماع، خانواده، تجارت، معاشرت، آداب زندگى، و خلاصه در كلیه اصول زندگى متكى به قرآن بودند و مى دانستند كه یك یك دستورات آسمانى نسبت به حیات بشرى جاذب تمام مصالح و دافع تمام شرور است، البته اجراى آن دستورات باعث شد از ملتى پراكنده و فقیر، جامعه اى متحد و سرشار از فضائل ساخته شود.[2]

آیات متناسب

قمر، 17 /محمد، 24 / حشر، 21.

حدیث

امام صادق: «ثَلَاثَةٌ یَشْكُونَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَسْجِدٌ خَرَابٌ لَا یُصَلِّی فِیهِ أَهْلُهُ وَ عَالِمٌ بَیْنَ جُهَّالٍ وَ مُصْحَفٌ مُعَلَّقٌ قَدْ وَقَعَ عَلَیْهِ الْغُبَارُ لَا یُقْرَأُ فِیهِ. »[3]

سه چیز است که در قیامت به درگاه خدا شکایت می کند: 1-مسجد ویرانی که اهلش در آن نماز نخوانند، 2- عالمی که میان نادان ها باشد 3-قرآنی که غبار بر آن نشسته و خوانده نشود.

پی نوشت ها:
[1] فرقان/ 30
[2]حج وادى امن، ص 45
[3] کافی، ج 2، ص 613، ح 3.
منبع : حج وادی امن، انصاریان حسین، ص 45- طرح بزرگ قرآنی 1448 

نوشته شده در یکشنبه 10 دی 1396 ساعت 07:33 ق.ظ توسط بهانه بودن نظرات |


Design By : Pichak