ذکر امروز
آیه امروز
حدیث قرآنی
امکانات جانبی



این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت می کنیم
آمار
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
  • طراوت تلاوت
    قرآن کتابی است که در کم تر از ربع قرن قبایل پراکنده و صحرانشین و در بند مثلث شراب و شهوت و شمشیر را به تعیین کننده ترین مردان سرنوشت جهان تبدیل می کند و در کم تر از یک قرن فرهنگی نو و انقلابی در تمدن بشری می آفریند . قرآن کتابی است که با نام «خدا» آغاز می شود و با نام «مردم » پایان می یابد ...

    ادامه مطلب ...
  • خط قرمزهای قرآنی
    یکی از رفتارهای ناپسند و غیر اخلاقی مساله بدبینی و تجسس در اموری می باشد که به ما مربوط نیستند . این رفتار غیر اخلاقی و غیر دینی یکی از گناهان بزرگ به حساب می آید که هم در کلام الهی و هم در روایات حضرات معصومین علیهم السلام مورد نکوهش قرار گرفته است...

    ادامه مطلب ...
  • کلام عرشی
    در آیه الکرسی شانزده مرتبه از خداوند، سخن آمده است، لذا پیامبر اکرم (ص) و ائمّه معصومین اهمیت خاصی برای آن قائل بوده اند. ...

    ادامه مطلب ...
  • قرآن در زندگی بشر کجاست؟
    قرآن در زندگی بشری در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی و حتی بین المللی، قابل دقت و بررسی است كه به طور مختصر به بعضی از آنها اشاره می شود...

    ادامه مطلب ...
چهارشنبه 18 تیر 1393 :: نویسنده : مستور
ارزشهایى كه قرآن , مبناى تعالیم خود قرار داده است , عبارتند از:

1ـ فطرت سلیم (نهاد پاك انسانى )
2ـ عقل رشید (خرد و اندیشه تابناك )
3ـ علم تكامل یافته (دانش پیشرفته )


قرآن , تمامى تعالیم عالیه خود را بر این سه استوار كرده است .از فطرت دم مى زند وتعالیم خود را با فطرت پاك انسانى , دمساز و همساز مى داند, فطره اللّه التى فطرالناس علیها.خـرد تـابناك انسان را شاهد مى گیرد, او را به قضاوت مى خواند و راه اندیشه و تعقل را به انسانها گوشزد مى كند, فمالكم كیف تحكمون .بـعلاوه , براى علم و عالمان ارزش فراوان قائل است .دعوت خود را به آنان متوجه مى كند و آنان را یگانه پاسخ دهنده مثبت قرآن , به شمار مى آورد, زیرا تمامى تعالیم و دستورات خود را كه با حكمت آمـیـخـته است , صرفا براى دانشمندان قابل پذیرش مى داند, و ما یعقلها الاالعالمون .عالمان نیز , متقابلا قرآن را ارج نهاده , پیوسته آن را مورد عنایت خود قرار داده است و همسوى فطرت و عقل , از آن بهره هاى كافى برده اند و مى برند.

اینك نمونه هایى در این زمینه :

1ـ فطرت اساس دین است : در سوره روم آیه 30 چنین مى خوانیم : فـاقم وجهك للدین حنیفا فطرة اللّه التى فطرالناس علیها لا تبدیل لخلق اللّه ذلك الدین القیم و لكن اكثر الناس لا یعلمون .(بـا تـمـام وجود , خود را آماده پذیرش دین و آیینى كن كه كاملا پاك و منزه از آلودگیها و پیرایه هـاسـت و برخواسته از فطرت پاك انسانهاست كه خداوند آنان را بر چنان فطرتى آفریده و هرگز بـرآنچه خدا آفریده تغییر و تبدیلى نیست ) , كنایه از آن كه هرگونه تحریف و تبدیل در آیین الهى , برخلاف فطرت عمل كردن است .این است دین استوار الهى , گرچه بیشتر مردمان آن ناآگاهند.امام ششم , جعفر بن محمد صادق ـ علیه السلام ـ پیرامون آیه مى فرماید: فطرت الهى همانا توحید است .

امـام پنجم , محمد بن على باقر ـ علیه السلام ـ مى فرماید: شریعتى كه نوح آورد بر آن بود كه خدا را به یگانگى و اخلاص پرستش كنند , و از هرگونه شرك دورى گزینند , و این همان فطرتى است كه خداوند مردم رابر آن آفریده .هـمـچنین مى فرماید: خداوند مردمان را بر شناخت پروردگار خویش آفریده است و اگر چنین نـبـود, هـیـچ كـس نمى دانست كه پروردگارش و روزى دهنده اش كیست .حدیث معروف كل مـولـود یولد على الفطره نیز در همین زمینه وارد شده است .

امام باقر (علیه السلام) مى فرماید: یعنى على المعرفة بان اللّه خالقه .اصـل حدیث از پیغمبر اكرم ـ صلى اللّه علیه و آله و سلم ـ وارد شده است یعنى : هركس كه زاییده مى شود, بر فطرت پاك زاییده مى شود, كه همان شناخت خدا به پاكى است .علامه طباطبایى در این زمینه تحقیقى متین و فراگیر دارد(1).

2ـ حاكمیت عقل در پذیرش حق: قـرآن پـیـوسته عقل را حكم قرار داده , مردم را به پیروى از خرد, رهنمون مى سازد و به اندیشه و تفكر ترغیب مى كند.جـمـلـه افلا تعقلون (چرا نمى اندیشید) مكررا در قرآن آمده است و همچنین جمله هاى لعلكم تـعـقـلـون (باشد كه بیندیشید), لقوم یعقلون (براى مردمى كه بیندیشد), و ان كنتم تعقلون (اگر بیندیشید).قـرآن پـیـوسته عقل را حكم قرار داده , مردم را به پیروى از خرد , رهنمون مى سازد و به اندیشه و تفكر ترغیب مى كند در سوره حج , ایه 46 آمده است : افلم یسیروا فى الارض فتكون لهم قلوب یعقلون بها.(چرا در پهناى زمین به حركت در نمى آیند تا داراى عقل و اندیشه گردند.) همچنین در سوره ق ایه 50 آمده است : ان فى ذلك لذكرى لمن كان له قلب او القى السمع و هو شهید.(در این بیانات , یادآورى است براى كسانى كه داراى تعقل باشند یا گوش و هوش خود را فرا داده , حـضور به هم رسانیده باشند) یعنى خود را براى پذیرش مطالب آماده درست كرده باشند و حاضر مجلس بوده باشند.

حضرت امام على ـ علیه السلام ـ در زمینه انگیزه بعثت انبیا چنین مى گوید: و واتر الیهم انبیاه لیستادوهم میثاق فطرته , و یذكروهم منسى نعمته , و یحتجوا علیهم بالتبلیغ , و یثیروا لهم دفائن العقول ...(2).

(پیامبران را پیاپى بر مردم فرستاد تا پیمان فطرت را از آنان دریافت كند و نعمتهاى فراموش شده را یادآور شود و بر آنان حجت را تمام كند كه آنچه باید به آنان گوشزدكند, كرده باشد و نیز آنچه را كه در نهان خردشان نهفته است , برانگیزد و برملاسازد).لـذا امام صادق ـ علیه السلام ـ عقل را حجت خدا, بلكه یك حجت اصیل و پیامبر درونى انسانها به شمار مى آورد كه پیامبران به یارى آن شتافته اند.

بـه هـشـام بـن الحكم (یكى از دانشمندان و از اصحاب وى) مى فرماید: یا هشام ان للّه على الناس حـجـتـیـن : حـجـة ظـاهـره و حـجـة بـاطنة , فاما الظاهره فالرسل والانبیا والائمة , و اما الباطنة فالعقول(3).


(بـراى خـداونـد بر مردم دو حجت است , یكى برونى و دیگرى درونى , برونى انبیا و پیشوایان دین مى باشند و درونى خرد انسانها است).قـرآن كـسانى كه در حجاب ظلمت قرار گرفته و از تعقل و اندیشه دور شده اند راشدیدا نكوهش مى كند: افلا یتدبرون القرآن ام على قلوب اقفالها.

(آیا در قرآن نمى اندیشند یا آن كه بر دلهاى آنان قفلهاى غفلت زده شده است محمد / 24) جایى دیگر مى گوید: فانها لا تعمى الابصار و لكن تعمى القلوب التى فى الصدور (هـمـانا كورى و نابینایى نه آن است كه در چشمهایش فرا آید بلكه كورى و نابینایى آن است كه بر دلهاى در سینه نهفته آنان فرو آمده است ـ حج / 26).

بـالاخـره , قـرآن در تشخیص حق از باطل و شناخت راه راست از راههاى انحرافى , عقل انسانى را حكم قرار داده است تا وى چگونه بیندیشد: افمن یهدى الى الحق احق ان یتبع ام من لا یهدى الا ان یهدى فمالكم كیف تحكمون (آیـا آن كـس كه به حق رهنمون است , به پیروى سزاوارتر است یا آن كه خود راه به جایى نمى برد , مگر آن كه او را راه نمایند. شما را چه مى شود. چگونه قضاوت مى كنید.ـ یونس /35), یعنى اندیشه و خرد خود را به كار گیرد.

نـیز مى فرماید: خداوند , موقعى كه عقل را آفرید, آن را مورد آزمایش قرار داد و دستور فرمود: برو , رفـت .بـیا, آمد. آنگاه فرمود: قسم به عزت و جلال خویش , هیچ خلقى را بهتر و مورد پسندتر از تو نیافریده ام .هركس بیشتر مورد عنایت ما باشد ,كامل ترین عقلها را به او مرحمت مى كنیم .آن گاه خطاب به عقل فرمود: اما انى ایاك آمر , و ایاك انهى , و ایاك اعاقب , و ایاك اثیب (مر تو را مورد تكلیف ,امر و نهى , و عقاب و ثواب , قرار مى دهم) از همین جاست كه مساله حسن و قبح عقلى نشات مى گیرد(4).

3ـ ارزش علم در بینش دینى: قرآن , در بینش دینى یگانه ارزش را از آن دانشمندان مى داند و بس , و تلك الامثال نضربها للناس , و مـا یـعـقـلـهـا الا الـعالمون (مثلهاى پندآموز را كه براى مردم مى آوریم ,جز دانایان آن را درك نمى كنند ـ عنكبوت / 430).

یعنى : دانشمندانند كه به حقیقت و هدف آن پى مى برند و صرفا به ظاهر مثال بسنده نمى كنند.

امام صادق ـ علیه السلام ـ پیرامون آیه مى فرماید: عقل و علم به هم پیوسته اند (5).

در جاى دیگر, راسخین در علم را شایسته پى بردن به راز درونى قرآن مى داند , و مایعلم تاویله الا للّه و الراسخون فى العلم , (راسخین در علم , كسانى هستند كه سابقه علمى آنان روشن است و پیوسته درپژوهشهاى علمى خویش استوار مى باشند ـ ال عمران / 7).لذا در سوره نساء آیه 162 مى گوید: لكن الراسخون فى العلم والمومنون یومنون بما انزل الیك , (كـسـانى كه بر دانش خود استوار هستند و نیز مومنان راستین , به آنچه بر تو نازل گردیده است ایمان مى آورند).

و یرى الذین اوتوا العلم الذى انزل الیك من ربك هوالحق (دارندگان علم , بینش آن را دارند كه تشخیص دهند آنچه برتو فرو فرستاده شده حق است ـ سبا/ 6).

راسـخون در علم , كسانى هستند كه سابقه علمى آنان روشن است و پیوسته در پژوهشهاى علمى خویش استوار مى باشند در سوره فاطر آیه 35 در وصف دانشمندان چنین مى خوانیم : انما یخشى اللّه من عباده العلما (تنها دانایانند كه از خدا پروا دارند), زیرا به راز هستى پى برده اند و مبدا و معاد راباور دارند.

قرآن , از این روى , بالاترین و والاترین مقام را براى دانش و دانشمندان قائل مى باشد: یـرفـع اللّه الـذیـن آمـنـوا منكم والذین اوتوا العلم درجات , (مومنان راستین , وپویندگان علم , پیوسته , نزد پروردگار, بر درجات آنان افزوده مى شود ـ مجادله /11).

چنین است كه قرآن , دانشمندان را در ردیف فرشتگان مقرب , از شهادت دهندگان به توحید ذات جـلال و جـمال گرفته است : شهد اللّه انه لا اله الا هو والملائكه واولوا العلم ...(ال عمران / 18).



نوع مطلب : قرآن، 
برچسب ها : قرآن، ارزش ها، فطرت،


آموزش قرآن
درباره وب



آنگاه كه در دل سیاهی شب و در اعماق تاریك ظلمات، در جست وجوی نور و روشنی، شمع وجودت از شور و التهاب می سوزد و در آرزوی صلح و سپیدی، افق را به امید نظاره فلق می نگری تا شاید طلوع فجر را در نیمه شب تماشا كنی، قرآن را باز كن تا در فلق برگ هایش، در افق اندیشه ات فجر را ببینی،قرآن بخوان.
معرفی کتاب


کتاب «نگرشی دیگر به قرآن» به قلم حجت الاسلام مهدی نخاولی شامل متن آموزش کارگاهی با نگاه عملیاتی و پیشرفته به قرآن و نحوۀ استفاده از آن در زندگی است....
نظرسنجی
به نظر شما حمایتهای اعتباری دولت در امور قرآنی، در كدام حوزه مفیدتر خواهد بود؟