تبلیغات
مائده - حجاب از دیدگاه قرآن























مائده

شأن نزول و تفسیر آیه ی 30 سوره ی نور
از امام باقر علیه السّلام چنین نقل شده است كه جوانى از انصار در مسیر خود با زنى رو برو شد. چهره آن زن نظر آن جوان را به خود جلب كرد تا اینكه وارد كوچه تنگى شد باز همچنان به پشت سر خود نگاه مى‏ كرد ناگهان صورتش به دیوار خورد و تیزى استخوان یا قطعه شیشه ‏اى كه در دیوار بود صورتش را شكافت! با خود گفت به خدا سوگند من خدمت پیامبر مى ‏روم و این ماجرا را باز گو مى‏ كنم، هنگامى كه چشم رسول خدا به او افتاد فرمود: چه شده است؟ و جوان ماجرا را نقل كرد، در این هنگام جبرئیل، پیك وحى خدا نازل شد و آیه مورد بحث را آورد.



مبارزه با چشم چرانى و ترك حجاب:
سوره نور در حقیقت سوره عفت و پاكدامنى و پاكسازى از انحرافات جنسى است، در اینجا احكام نگاه كردن و چشم چرانى و حجاب را بیان مى ‏دارد. نخست مى ‏گوید: «به مؤمنان بگو: چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و عفاف خود را حفظ كنند» (قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ). و از آنجا كه گاه به نظر مى ‏رسد كه چرا اسلام از این كار كه با شهوت و خواست دل بسیارى هماهنگ است نهى كرده، در دنباله آیه مى ‏فرماید: «این براى آنها پاكیزه‏تر است» (ذلِكَ أَزْكى‏ لَهُمْ). سپس به عنوان اخطار براى كسانى كه نگاه هوس‏ آلود و آگاهانه به زنان نامحرم مى‏ افكنند و گاه آن را غیر اختیارى قلمداد مى ‏كنند، مى ‏گوید: «خداوند از آنچه انجام مى ‏دهید آگاه است» (إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِما یَصْنَعُونَ). (
برگزیده تفسیر نمونه، ج‏3، ص: 289)

سوره نور، آیات ۳۰ و ۳۱:

«قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضوا مِنْ أَبْصرِهِمْ وَ یحْفَظوا فُرُوجَهُمْ ذَلِک أَزْکی لهَُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرُ بِمَا یَصنَعُونَ(۳۰) وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَتِ یَغْضضنَ مِنْ أَبْصرِهِنَّ وَ یحْفَظنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظهَرَ مِنْهَا وَ لْیَضرِبْنَ بخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبهِنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ءَابَائهِنَّ أَوْ ءَابَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَنِهِنَّ أَوْ بَنی إِخْوَنِهِنَّ أَوْ بَنی أَخَوَتِهِنَّ أَوْ نِسائهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَت أَیْمَنُهُنَّ أَوِ التَّبِعِینَ غَیرِ أُولی الارْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظهَرُوا عَلی عَوْرَتِ النِّساءِ وَ لا یَضرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلی اللَّهِ جَمِیعاً أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکمْ تُفْلِحُونَ(۳۱

«به مردان مؤمن بگو دیدگان خویش را از نگاه به زنان اجنبی باز گیرند و فرج‌های خویش را نگهدارند این برای ایشان پاکیزه تر است که خدا از کارهایی که می‌کنید آگاه است (۳۰) و به زنان با ایمان بگو چشم از نگاه به مردان اجنبی فرو بندند و فرجهای خویش را حفظ کنند و زینت خویش را جز آنچه آشکار است آشکار نسازند و باید که روپوش هایشان را به گریبان‌ ها کنند و زینت خویش را نمایان نکنند مگر برای شوهرانشان ، یا پدران و یا پدر شوهران یا پسران و یا پسر شوهران و یا برادران و یا خواهرزادگان و یا برادرزادگان و یا زنان و یا آنچه مالک آن شده‌ اند یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند و یا کودکانی که از اسرار زنان خبر ندارند، و مبادا پای خویش را به زمین بکوبند تا آنچه از زینتشان که پنهان است ظاهر شود ای گروه مؤ منان همگی به سوی خدا توبه برید شاید رستگار شوید(۳۱)»

در این آیه چند نکته قابل توجه است :
 
1 . زنان نباید زینت هاى خود را ـ جز در مواردى که به طور طبیعى ظاهر است ـ آشکار سازند . منظور از زینت ،همان آلات زینتى هستند که زنان حق نمایاندن آنها را بر دیگران ندارند ؛ به این ترتیب ، آشکار کردن هر نوع زینتى ، حتى لباس هاى زینتى و مخصوص که در زیر لباس عادى یا چادر مى پوشند ، جایز نیست ؛ زیرا قرآن از این عمل نهى فرموده است .(1)

2 . آنها باید «خِمار»هاى خود را بر سینه هاى خود بیفکنند . «و لیضربن بخمرهنّ على جیوبهنّ» واژه «خُمُر» ، جمع «خمار» به معنى پوشش است ; امّا معمولاً به چیزى (روسرى یا مقنعه اى) گفته مى شود که زنان سر خود را با آن مى پوشانند . (2)
 
کلمه «جیوب » نیز جمع «جیب» و به معنى یقه پیراهن است که از آن به گریبان تعبیر مى شود وگاه به قسمت بالاى سینه به تناسب مجاورت با آن ، نیز اطلاق مى شود . (3) دستورى که آیه فوق در مورد انداختن گوشه مقنعه به روى گریبان مى دهد ، مفهومش پوشاندن تمام سر و گردن و سینه است . (4)

3 . زنان در مواردى مجازند زینت خود را آشکار کنند که در آیه 31 سوره نور به موارد آن اشاره شده است(5)

منابع و پیوست ها
(1) . برگرفته از تفسیر نمونه ، همان ، ج 14 ، ص 438 ـ 441 .
(2) . مفردات ، الفاظ قرآن کریم ، راغب اصفهانى ، ص 298 ، دارالعلم ، بیروت .
(3) . برگرفته از قاموس قرآن ، سیدعلى اکبر قرشى ، ج 1 ، ص 91 ، دارالکتب الاسلامیه .
(4) . نمونه ، همان ، ص 450 .
(5) . تفسیر نمونه ، همان ، ص 440 و 441

نوشته شده در یکشنبه 20 دی 1394 ساعت 12:07 ب.ظ توسط بهانه بودن حجاب از دیدگاه قرآن |


Design By : Pichak