ذکر امروز
آیه امروز
حدیث قرآنی
امکانات جانبی



این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت می کنیم
آمار
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
  • طراوت تلاوت
    قرآن کتابی است که در کم تر از ربع قرن قبایل پراکنده و صحرانشین و در بند مثلث شراب و شهوت و شمشیر را به تعیین کننده ترین مردان سرنوشت جهان تبدیل می کند و در کم تر از یک قرن فرهنگی نو و انقلابی در تمدن بشری می آفریند . قرآن کتابی است که با نام «خدا» آغاز می شود و با نام «مردم » پایان می یابد ...

    ادامه مطلب ...
  • خط قرمزهای قرآنی
    یکی از رفتارهای ناپسند و غیر اخلاقی مساله بدبینی و تجسس در اموری می باشد که به ما مربوط نیستند . این رفتار غیر اخلاقی و غیر دینی یکی از گناهان بزرگ به حساب می آید که هم در کلام الهی و هم در روایات حضرات معصومین علیهم السلام مورد نکوهش قرار گرفته است...

    ادامه مطلب ...
  • کلام عرشی
    در آیه الکرسی شانزده مرتبه از خداوند، سخن آمده است، لذا پیامبر اکرم (ص) و ائمّه معصومین اهمیت خاصی برای آن قائل بوده اند. ...

    ادامه مطلب ...
  • قرآن در زندگی بشر کجاست؟
    قرآن در زندگی بشری در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی و حتی بین المللی، قابل دقت و بررسی است كه به طور مختصر به بعضی از آنها اشاره می شود...

    ادامه مطلب ...
سه شنبه 30 آذر 1395 :: نویسنده : مستور
وَ مَا مِن دَابَّهٍ فى الاَرْضِ وَ لا طئرٍ یَطِیرُ بجَنَاحَیْهِ إِلا أُمَمٌ أَمْثَالُکُم مَّا فَرَّطنَا فى الْکِتَبِ مِن شىْءٍ ثُمَّ إِلى رَبهِمْ یحْشرُونَ

ترجمه :
هیچ جنبنده اى در زمین و هیچ پرنده اى که با دو بال خود پرواز میکند نیست ، مگر اینکه امت هائى همانند شما هستند، ما هیچ چیز را در این کتاب فروگذار نکردیم ، سپس همگى به سوى پروردگارشان محشور مى گردند.

تفسیر: از آنجا که این آیه بخشهاى وسیعى را بدنبال دارد نخست باید لغات آیه و بعد تفسیر اجمالى آن را ذکر کرده ، سپس به سایر بخشها بپردازیم :

دابه از ماده دیبب بمعنى آهسته راه رفتن و قدمهاى کوتاه برداشتن است ، و معمولا به همه جنبندگان روى زمین گفته میشود، و اگر مى بینیم که به شخص سخن چین دیبوب گفته مى شود و در حدیث وارد شده : لا یدخل الجنه دیبوب : هیچگاه سخنچین داخل بهشت نمیشود نیز از همین نظر است که او آهسته میان دو نفر رفت آمد مى کند تا آنها را نسبت بهم بدبین سازد.

طائر به هر گونه پرنده اى گفته میشود، منتها چون در پاره اى از موارد به امور معنوى که داراى پیشرفت و جهش هستند این کلمه اطلاق مى شود در آیه مورد بحث براى اینکه نظر فقط روى پرندگان متمرکز شود جمله : یطیر بجناحیه یعنى با دو بال خود پرواز مى کند به آن افزوده شده .

امم جمع امت و امت بمعنى جمعیتى است که داراى قدر مشترکى هستند، مثلا: دین واحد یا زبان واحد، یا صفات و کارهاى واحدى دارند.

یحشرون از ماده حشر بمعنى جمع است ، ولى معمولا در قرآن به اجتماع در روز قیامت گفته میشود، مخصوصا هنگامیکه به ضمیمه الى ربهم بوده باشد.



آیه فوق بدنبال آیات گذشته که درباره مشرکان بحث مى کرد و آنها را به سرنوشتى که در قیامت دارند متوجه مى ساخت ، سخن از حشر و رستاخیز عمومى تمام موجودات زنده ، و تمام انواع حیوانات به میان آورده ، نخست مى گوید:هیچ جنبنده اى در زمین ، و هیچ پرنده اى که با دو بال خود پرواز مى کند نیست مگر اینکه امت هائى همانند شما هستند (و ما من دابه فى الارض و لا طائر یطیر بجناحیه الا امم امثالکم ).و به این ترتیب هر یک از انواع حیوانات و پرندگان براى خود امتى هستند همانند انسانها، اما در اینکه این همانندى و شباهت در چه جهت است ؟ در میان مفسران گفتگو است ، بعضى شباهت آنها را با انسانها از ناحیه اسرار شگفت انگیز خلقت آنها دانسته اند زیرا هر دو نشانه هائى از عظمت آفریدگار و خالق را با خود همراه دارند.

و بعضى از جهت نیازمندیهاى مختلف زندگى یا وسایلى را که با آن احتیاجات گوناگون خود را بر طرف مى سازند، میدانند.در حالى که جمعى دیگر معتقدند که منظور شباهت آنها با انسان از نظر درک و فهم و شعور است ، یعنى آنها نیز در عالم خود داراى علم و شعور و ادراک هستند، خدا را مى شناسند و به اندازه توانائى خود او را تسبیح و تقدیس مى گویند، اگر چه فکر آنها در سطحى پائینتر از فکر و فهم انسانها است ، و ذیل این آیه - چنانکه خواهد آمد - نظر آخر را تقویت مى کند.

سپس در جمله بعد مى گوید: ما در کتاب هیچ چیز را فروگذار نکردیم (ما فرطنا فى الکتاب من شى ء).ممکن است منظور از کتاب ، قرآن بوده باشد که همه چیز (یعنى تمام امورى که مربوط به تربیت و هدایت و تکامل انسان است) در آن وجود دارد، منتها گاهى به صورت کلى بیان شده ، مانند دعوت به هر گونه علم و دانش ، و گاهى به جزئیات هم پرداخته شده است مانند بسیارى از احکام اسلامى و مسائل اخلاقى.احتمال دیگر اینکه منظور از کتاب عالم هستى است ، زیرا عالم آفرینش مانند کتاب بزرگى است که همه چیز در آن آمده است و چیزى در آن فروگذار نشده . هیچ مانعى ندارد که هر دو تفسیر با هم در آیه منظور باشد زیرا نه در قرآن چیزى از مسائل تربیتى فروگذار شده ، و نه در عالم آفرینش نقصان و کم و کسرى وجود دارد.و در پایان آیه میگوید تمام آنها بسوى خدا در رستاخیز جمع مى شوند (ثم الى ربهم یحشرون).

ظاهر این است که ضمیر هم در این جمله به انواع و اصناف جنبندگان و پرندگان برمى گردد، و به این ترتیب قرآن براى آنها نیز قائل به رستاخیز شده است و بیشتر مفسران نیز این مطلب را پذیرفته اند که تمام انواع جانداران داراى رستاخیز و جزاء و کیفرند، تنها بعضى منکر این موضوع شده ، و این آیه و آیات دیگر را طور دیگر توجیه کرده اند مثلا گفته اند منظور از حشر الى الله همان بازگشت به پایان زندگى و مرگ است . ولى همانطور که اشاره کردیم ظاهر این تعبیر در قرآن مجید همان رستاخیز و برانگیخته شدن در قیامت است . روى این جهت آیه به مشرکان اخطار مى کند خداوندى که تمام اصناف حیوانات را آفریده ، و نیازمندیهاى آنها را تامین کرده ، و مراقب تمام افعال آنها است و براى همه رستاخیزى قرار داده ، چگونه ممکن است براى شما حشر و رستاخیزى قرار ندهد و به گفته بعضى از مشرکان چیزى جز زندگى دنیا و حیات و مرگ آن در کار نباشد.

ادامه مطلب...


نوع مطلب : پیام قرآنی، 
برچسب ها : قرآن، قیامت، حیوانات،
شنبه 20 آذر 1395 :: نویسنده : مستور
شمشیرِ برّاقش را از زیر جامه سفید و بلندش بیرون آورد. روی تپه شنی ایستاد و نگاهی به دور دست انداخت. نرمه بادی از پشت نخلستانهای سبز مسجد النبی(ص) به پیشانیش خورد. احساس طراوت کرد. با ته شمشیر خطِ گردِی روی تپه کشید.

ـ دشمن اینجاست. باید خیلی مراقب باشیم.

بعد چند خط دیگر کشید.

ـ اینجا لشکرِ اسب سوار، آنجا شتر سوار، اینجا هم…

به آسمان نگاه کرد. عقابی پرواز کنان از بالای سرش گذشت، فضا را شکافت و در امتداد خط نگاهش در دور دستها ناپدید شد. به ناگاه صدایی شنید. نگاه کرد، امّا چیزی ندید. یکباره شمشیر کشید و سر آدمکهای چوبی را از تن جدا کرد. احساس خوشایندی به او دست داد. از زمان غزوه پیشین، بیشتر روزها را به آمادگی نظامی گذرانده بود. آن روز از ده تیری که رها کرده بود، تنها یکی به هدف نخورده بود. تیر دیگری در کمان گذاشت و با بازوهای ورزیده اش زه را به عقب کشید که باز همان صدا را شنید. این بار امّا بهتر و روشنتر.

ـ الله اکبر. الله اکبر…

ـ اذان می گویند؟ ولی چرا این وقت روز؟

بعد یکدفعه از جا کنده شد و به سرعتِ باد شروع به دویدن کرد.

ـ باید خبر مهمّی باشد.

به خاطر آورد یک بار دیگر بانگ نابهنگام اذان را شنیده است. کی بود؟ شاید سال گذشته یا همین چند ماه پیش. زمانی که قاصدی شتابان به مدینه آمده بود و خبر از هجوم دشمنی غرق در سلاح داده بود. جوان همگام با پرسشهایش، آیاتی را که حفظ بود، تکه تکه می خواند.

ـ کَمْ مِن فِئَة.ـ کَمْ مِن فِئَة.

ـ قلیلةٍ. قلیلةٍ.

ـ غَلَبتْ . غَلَبتْ

ـ فِئةً فئةً کثیرةً.

ـ بِاذِن اللّه
(1)

ادامه مطلب...


نوع مطلب : پیام قرآنی، 
برچسب ها : قرآم، بقره، پیامبر(ص)،
چهارشنبه 10 آذر 1395 :: نویسنده : مستور
«واذا قرأت القرآنَ جَعَلنا بینَکَ وبین الّذینَ لایؤمنون بالآخِرَةِ حِجاباً مستوراً»

«و هر گاه قرآن می خوانی، میان تو و کسانی که به قیامت ایمان ندارند، حجابی ناپیدا (و معنوی) قرار می دهیم (تا از درک معارف حق محروم بمانند).» اسراء(17)، آیه 45

نکته:

قرآن وسیله هدایت متقین است (هدی للمتقین بقره2/) از نشانه های متّقین، یقین به آخرت است (وبالآخره هم یوقنون بقره4/) پس قرآن برای آنان که به قیامت ایمان ندارند، هدایتگر نیست. این همان حجاب پنهان بود که به هنگام تلاوت قرآن از سوی پیامبر، سبب می شد تا مشرکان از لذّت فهم وحی محروم بمانند.

پیامها:

اگر انسان، قابلیت هدایت نداشته باشد، تلاوت رسول اللّه(ص) هم بی اثر است.

قهر الهی، پس از لجاجت و کفر انسانهاست (جعلنا… لایؤمنون بالآخره… حجاباً).

تلاوت قرآن می تواند انسان را از شرّ کفار، مصون دارد (جعلنا… حجاباً).

تلاوت قرآن، روح تبرّی از مشرکان را در انسان تقویت می کند.

محروم ماندن از درک وحی، بزرگترین قهر الهی است.

حجابهای نادیدنی، سبب محرومیت انسان از درک معارف الهی می شود.

ایمان به معاد، عامل پذیرش دعوت انبیاست و کفر به معاد، سبب نپذیرفتن نبوت است.

خداوند در فهم انسان اثر می گذارد و حقایق و معارف الهی از غیر اهلش پوشیده است (حجاباً مستوراً).


پدید آورنده : محسن قرائتی



نوع مطلب : پیام قرآنی، 
برچسب ها : حجاب، متقین، قرآن،


آموزش قرآن
درباره وب



آنگاه كه در دل سیاهی شب و در اعماق تاریك ظلمات، در جست وجوی نور و روشنی، شمع وجودت از شور و التهاب می سوزد و در آرزوی صلح و سپیدی، افق را به امید نظاره فلق می نگری تا شاید طلوع فجر را در نیمه شب تماشا كنی، قرآن را باز كن تا در فلق برگ هایش، در افق اندیشه ات فجر را ببینی،قرآن بخوان.
معرفی کتاب


کتاب «نگرشی دیگر به قرآن» به قلم حجت الاسلام مهدی نخاولی شامل متن آموزش کارگاهی با نگاه عملیاتی و پیشرفته به قرآن و نحوۀ استفاده از آن در زندگی است....
نظرسنجی
به نظر شما حمایتهای اعتباری دولت در امور قرآنی، در كدام حوزه مفیدتر خواهد بود؟