ذکر امروز
آیه امروز
حدیث قرآنی
امکانات جانبی



این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت می کنیم
آمار
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
  • طراوت تلاوت
    قرآن کتابی است که در کم تر از ربع قرن قبایل پراکنده و صحرانشین و در بند مثلث شراب و شهوت و شمشیر را به تعیین کننده ترین مردان سرنوشت جهان تبدیل می کند و در کم تر از یک قرن فرهنگی نو و انقلابی در تمدن بشری می آفریند . قرآن کتابی است که با نام «خدا» آغاز می شود و با نام «مردم » پایان می یابد ...

    ادامه مطلب ...
  • خط قرمزهای قرآنی
    یکی از رفتارهای ناپسند و غیر اخلاقی مساله بدبینی و تجسس در اموری می باشد که به ما مربوط نیستند . این رفتار غیر اخلاقی و غیر دینی یکی از گناهان بزرگ به حساب می آید که هم در کلام الهی و هم در روایات حضرات معصومین علیهم السلام مورد نکوهش قرار گرفته است...

    ادامه مطلب ...
  • کلام عرشی
    در آیه الکرسی شانزده مرتبه از خداوند، سخن آمده است، لذا پیامبر اکرم (ص) و ائمّه معصومین اهمیت خاصی برای آن قائل بوده اند. ...

    ادامه مطلب ...
  • قرآن در زندگی بشر کجاست؟
    قرآن در زندگی بشری در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی و حتی بین المللی، قابل دقت و بررسی است كه به طور مختصر به بعضی از آنها اشاره می شود...

    ادامه مطلب ...
مهجوریت قرآن، دغدغه‌های فراوانی در میان قرآن‌ پژوهان به وجود آورده است، به طوری‌که بسیاری کوشیده‌اند با بررسی و تبیین ابعاد مهجوریت، قدمی در جهت مهجوریت‌زدایی از قرآن بردارند. قرآن مقدس‌ترین و با ارزش‌ترین کتاب در میان مسلمانان به‌شمار می‌رود. با وجود اهتمام به تلاوت، حفظ و تفسیر قرآن و نوشتن آن به زیباترین خط‌ها و نیز استفاده از آیات قرآن در هنر معماری و انتشار این کتاب مقدس در شمارگان میلیونی و اقدامات دیگری از این دست، آیا باز هم قرآن مهجور است؟ آن‌چه مسلم است، مهجوریت قرآن در سوره فرقان بیان شده است و پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌ و‌ آله) از امت خویش به درگاه خداوند شکوه می‌نمایند. اما آن‌چه در ابتدا ذکر شد، مواردی از توجه ظاهری مردم به قرآن است و قبل از هر چیز باید بدانیم هدف از نزول این کتاب آسمانی چیست؟ و خدای متعال با فروفرستادن آن به دنبال کدام مقصد است؟

عوامل مهجوریت

مهجوریت قرآن در میان مسلمانان دارای عوامل و زمینه‌های فراوانی است که به اهم آن‌ها می‌پردازیم:

1. تلاش برای جداکردن اهل‌بیت(علیهم‌السلام) از قرآن
مطابق حدیث شریف ثقلین، قرآن و عترت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) دو ودیعه الهی و دو گوهر گران‌بهای به جای مانده از رسول‌خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) هستند که مایه سعادت انسان‌ها و جوامع بشری به حساب می‌آیند.«انّی قد ترکت فیکم‌الثقلین ما ان تمسّکتم بهما لن‌تضلّوا بعدی و احدهما اکبر من‌الاخر: کتاب‌الله حبلٌ ممدود من‌السماء الی‌الارض و عترتی اهل‌بیتی. الا و انّهما لن یفترقا حتّی یردا علی‌الحوض».1

جدایی‌ناپذیری ثقلین، بدین معنا نیست که امام (ره) همواره مصحفی را به همراه خود داشته باشد؛ بلکه به معنای عدم انفکاک امامت و وحی قرآنی از یکدیگر است؛ امامان(علیهم‌السلام) مبین و مفسر قرآن کریم و شارح جزئیات و تفاصیل و نحوه اجرای کلیات آن هستند و قرآن نیز انسان‌ها را به عنوان معصومین(علیهم‌السلام) ارجاع و به سنت آن‌ها بها می‌دهد.اگر پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) در حدیث ثقلین از جدایی‌ناپذیری ثقلین سخن نمی‌گفتند. جای توهم بود که تمسک به هر یک، به تنهایی برای هدایت بشر کافی است؛ اما بخش پایانی حدیث برخلاف این پندار باطل، قرآن و عترت را به عنوان دو حجت مستقل که در مدار تبیین دین کامل، ‌یعنی دین قابل اعتماد و عمل به هم بستگی دارند و هیچ کدام از دیگری مستغنی نیستند، مطرح می‌کند.قرآن و عترت برای ارائه دین کامل و صالح برای اعتقاد و عمل دو ثقل متحدند و بر اساس حدیث ثقلین، عترت منهای قرآن، «عترت منهای عترت» خواهد بود و هم‌چنین قرآن منهای عترت به منزله «قرآن منهای قرآن» خواهد بود. پس قرآن و عترت در ارائه دین جامع، به منزله یک حجت الهی هستند.2

قرآن کتابی است که باطل در آن راه ندارد؛3 اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) نیز با توجه به بهره‌مندی از مقام عصمت، در سخن و اعمال آن‌ها باطل راه نمی‌یابد و خدای متعال آنان را از هر نوع پلیدی پاک و پاکیزه گردانیده است.4

بدین جهت، قرآن و عترت در حق‌بودن یکی هستند و میان حق و حق، جدایی معنا ندارد. بنابراین تلاش شیطان و شیطان‌صفتان در جدایی میان قرآن و عترت، ناکام بوده و خواهند بود. نتیجه این تلاش آن است که خود آن‌ها، از قرآن و عترت جدا شوند، و آن‌که از حق جدا شود بی‌شک در دام باطل خواهد افتاد، چراکه هر آنچه حق نباشد، ‌باطل است.بنابراین، آنان‌که به دنبال سعادت و هدایت هستند، بی‌تردید گمشده خویش را باید در این دو جست‌وجو کنند، آن‌هم نه به صورت مجزا و جدا از هم؛ زیرا قرآن بدون عترت و عترت بدون قرآن، علاوه بر مهجوریت آن دو، موجب گمراهی مردم نیز خواهد شد.

ادامه مطلب...


نوع مطلب : قرآن، 
برچسب ها : عترت، قرآن کریم، پیامد موجب مهجور قرآن، پیرو، پیامبر اکرم،
یکشنبه 20 فروردین 1396 :: نویسنده : مستور
در این سوره هم مثل سوره قبلى، خداوند به پیامبر فرمان داده كه به پروردگار مردم، فرمانرواى مردم و معبود مردم، از شر وسوسه گران از جن و انس پناه ببرد. یكصد و سیزدهمین سوره از كلام الله مجید، سوره فلق به معنای صبح است. در این سوره به پیامبر فرمان داده شده كه به خدایى كه آفریدگار فلق و سپیده دم است از شر همه پدیده‌‏ها و شر ظلمت فراگیر و جادوگران و حسودان، پناه ببرد.سوره فلق بعد از سوره فیل و قبل از ناس در مكه نازل شده و 5 آیه دارد.

سوره ناس

آخرین سوره قرآن، سوره ناس است.

 ناس در عربی به معنای مردم است.

در این سوره هم مثل سوره قبلى، خداوند به پیامبر فرمان داده كه به پروردگار مردم، فرمانرواى مردم و معبود مردم، از شر وسوسه گران از جن و انس پناه ببرد. این سوره و سوره فلق را، «معوذتین‏» هم گفته‌‏اند. زیرا كه در آغاز هر دو، مسئله تعویذ و پناه بردن به خدا از شرور حسودان و افسونگران و جادوگران مطرح شده كه دشمنان از طریق جادو و افسون قصد صدمه رساندن به پیامبر را داشتند.
 
بعضى هم این دو سوره را از سوره‌‏هاى مدنى دانسته‏‌اند كه با هم نازل گشته‏‌اند.
 
سوره «ناس‏» بعد از سوره «فلق‏» و قبل از «قل هو اللّه‏» نازل شده و 6 آیه دارد.
 
با آرزو و امید اینكه با شناخت بهتر و بیشتر قرآن و عمل كردن به این كتاب آسمانى سعادت و فلاح را بدست آوریم، با نقل چند بیت از اشعار «اقبال لاهورى‏»این نوشته را به پایان مى‏ بریم:
 

نقش قرآن چون كه بر عالم نشست          نقش‌هاى پاپ و كاهن را شكست

فاش گویم آنچه در دل مضمر است       این كتابى نیست، چیزى دیگر است

چون كه در جان رفت جان دیگر شود     جان چو دیگر شد، جهان دیگر شود



نوع مطلب : خواص سوره ها، 
برچسب ها : سوره، قرآن، فلق، ناس،
دوشنبه 14 فروردین 1396 :: نویسنده : مستور
حفظ قرآن کریم دارای آثار و بركات زیادی است.قرآن كریم، برترین و بالاترین هدیه ی حضرت احدیّت به بشر است و حفظ آن یكی از توفیقات بزرگ الهی به حساب  می آید كه شامل حال هر كسی نمی‎شود. استعداد، آمادگی، لیاقت، توفیق، سعادت، عنایت و افاضت باعث می‎گردد خداوند متعال، این نعمت بزرگ را به فرد عطا فرماید و سعادتمندترین افراد كسانی هستند كه پس از حفظ قرآن کریم، آن را از دست ندهند و درون خود را از گنج‎های بیكران قرآن کریم خالی ننمایند.مداومت در قرائت و حفظ قرآن عامل بسیاری از توفیقات و بركات الهی است و كسی كه انس به قرائت، حفظ و تدبّر در مفاهیم و معانی قرآنی داشته باشد ترك آن برایش بسیار مشكل می‎نماید. با قرآن کریم زندگی زیبا می‎شود و جان می‎گیرد و آرامش واقعی به منصه ی ظهور می‎رسد و بدون قرآن کریم آدمی چون جمادی است متحرك و مرده ای است افقی  كه نه روح دارد و نه آرامش واقعی.

بركات حفظ قرآن کریم:

حفظ قرآن کریم دارای آثار و بركات زیادی است كه درباره ی برخی از آن ها نكاتی قابل بیان است:

1. حافظ قرآن کریم از پاداش معنوی و اُخروی بسیار زیادی بهره‎مند می‎گردد كه عبارتند از:

الف. هم نشینی با فرشتگان: امام صادق ـ علیه السّلام ـ در این باره می‎فرماید: «حافظ قرآنی كه به آن عمل كند، با فرشتگان پیغام‎بر و نیك رفتار هم نشین می‎گردد.»

ب. در شمار بزرگان امت جای گرفتن: امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‎فرماید: «اَشراف و بزرگان امّت من، قاریان و حافظان و شب زنده‎دارانند.»

ج . ایمنی از عذاب الهی: امیرمؤمنان علی ـ علیه السّلام ـ در این زمینه می‎فرماید: «قرآن را تلاوت كنید و آن را به خاطر بسپارید، زیرا خداوند متعال دلی كه قرآن در آن باشد عذاب نمی‎كند.»

حفظ قرآن مجید و انس با آن، انسان را در مسیر عمل به وحی و بهره جستن از معارف بلند آن قرار می‎دهد و در نتیجه او را از آتش دوزخ مصون می‎دارد. پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‎فرماید: «اگر قرآن در پوستی باشد، آتش بدان نخواهد رسید.»

د. آبادی قلب: پیامبر گرامی اسلام می‎فرماید: «كسی كه در درونش چیزی (سوره یا آیه‎ای) از قرآن نباشد، مانند خانه ی ویران است.»

چنان كه خانه ی ویران نزد مردم ارزش ندارد، دل تهی از آیات الهی نیز نزد خداوند بی‎ارزش است و از این روی پیامبر فرموده است: دلی كه از كلام وحی بی‎بهره باشد، مرده و چون خانه ی خراب و ویران است.

ه‍ . مشمول آمرزش الهی: رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: «كسی كه قرآن را از حفظ بخواند و گمان كند خدای تعالی او را نمی‎آمرزد، ‌در شمار كسانی است كه آیات الهی را به تمسخر گرفته‎اند.»

و. پاداش مضاعف: امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: «هر كس در فراگیری قرآن بكوشد و به سبب كمی حافظه آن را به سختی حفظ كند دو پاداش دارد. (پاداشی برای حفظ قرآن و پاداشی برای تحمل سختی آن».

ز. پذیرفته شدن شفاعت؛ پیامبر عظیم الشأن اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: «هر كه (آن قدر) قرآن بخواند تا حفظ شود، خداوند او را به بهشت داخل خواهد كرد و شفاعتش را درباره ی ده تن از اعضای خانواده‎اش كه آتش بر آن ها واجب شده، می‎پذیرد.»

ح. بالاترین درجات بهشت: پیامبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: «درجات بهشت به تعداد آیه‎های قرآن است چون صاحب قرآن داخل بهشت شود، به وی می‎گویند بخوان و بالا برو كه هر آیه‎ای را درجه‎ای است. پس برتر از درجه ی حافظ قرآن درجه‎ای نیست.»

ط. دریافت پاداش انبیاء: پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: «ای سلمان،... همانا بعد از انبیا بهترین بندگان نزد خداوند، عالمانند و سپس قاریان و حافظان قرآن. آنان همانند انبیا از دنیا می‎روند، همراه آنان از گورها برانگیخته می‎شوند، در كنار آنان از صراط می‎گذرند و پاداش همانند آنها (از خداوند) دریافت می‎كنند.»

ادامه مطلب...


نوع مطلب : قرآن، 
برچسب ها : حفظ قرآن، تقویت حافظه، آرامش، آمرزش الهی،
یکشنبه 6 فروردین 1396 :: نویسنده : مستور
اگر بر اولین کلمه وقف کنیم نباید بر کلمه دوم وقف کنیم واگر بر دومی وقف کردیم نباید بر اولی وقف کنیم.

یکی از سوالات مطرح در خصوص قرئت قرآن اینکه وقف معانقه به چه معناست؟

پاسخ:

در قرآن های " عثمان طه " گاه بر دو کلمه نزدیک به هم " دو تا مجموعه سه نقطه ای " قرار دارد که این دو مجموعه سه نقطه ای علامت " وقف معانقه" است . همچنین به آن وقف مراقبه نیز می گویند . سه نقطه یک رمز است که در واقع نماینده نقطه های "ن" و "ق" در کلمه معانقه و یا نقطه های "ب" و" ق" در کلمه مراقبه است . معانقه بر وزن " مفاعله " است و فعل مشارکتی است . مانند : مکاتبه به معنای نامه نگاری دو طرفه یا مشاجره به معنای در گیری دو طرفه . ریشه معانقه از " عنق " است به معنای گردن . که در وزن معانقه به معنای گردن در گردن است . یعنی از محبت ؛ دست در گردن یکدیگر افکندن و سر بر شانه یکدیگر گذاشتن . ومراقبه نیز به معنای "رقیب یکدیگر بودن ؛ محافظت کردن " است .

حکم وقف معانقه : فقط بر یک کلمه از دو کلمه دارای سه نقطه میتوان وقف کرد . اگر بر اولین کلمه وقف کنیم نباید بر کلمه دوم وقف کنیم واگر بر دومی وقف کردیم نباید بر اولی وقف کنیم . توصیه می شود که از وقف معانقه استفاده کنیم تا مطلب بهتر جا بیفتد . لذا برای تفهیم آیه بهتر است قاری وقف نماید . به این صورت که هرگاه قاری بر یکی از آن ها وقف کرد نباید بر دیگری وقف کند . البته اگر اصلا وقف نکنیم نیز اشکالی ندارد . اما تاکید می شود برای درک بهتر مفاهیم آیه بهتر است از وقف معانقه استفاده کنیم .

توضیح بیشتر در مورد وقف معانقه : بخشی از میانه یک عبارت است که ممکن است با قسمت قبلی عبارت و یا با قسمت بعدی آن مرتبط باشد . وهمزمان نمی تواند با هر دو مرتبط باشد . لذا نمی توان آن را همزمان با هر دو معنا کرد . تاکید می کنیم یا با عبارت قبل معنا می شود پس با عبارت بعد معنا نمی شود و یا با عبارت بعد معنا میشود که در این صورت با عبارت قبل معنا نمی شود . هرگاه در قرآن به علامت وقف معانقه بر خورد کردیم عبارت بین دو مجموعه سه نقطه ای را یا با عبارت قبل می خوانیم وبا عبارت بعد نمی خوانیم ویا با عبارت بعد می خوانیم و با عبارت قبل نمی خوانیم

مثال : ذلک الکتاب لا ریب ... (که به شکل نقطه های ث است) فیه... هدی للمتقین ( بقره آیه 1 )

ترجمه : این کتاب ( قرآن ) شکی در آن نیست هدایتی است برای افراد با تقوی .

در این آیه یا باید بر : کلمه " لا ریب " وقف کنیم پس کلمه " فیه " را به ما بعدش وصل می کنیم و یا اینکه " فیه " را با ماقبلش می خوانیم که در این صورت بر " فیه " وقف می کنیم و از "هدی " ابتدا می کنیم . یا ( ذلک الکتاب لا ریب ( وقف ) فیه هدی للمتقین ) ویا ( ذلک الکتاب لا ریب فیه ( وقف ) هدی للمتقین ) این آیه را نمی توان به این صورت خواند : ذلک الکتاب لا ریب فیه ( وقف ) فیه هدی للمتقین

جواب «... »: وقف معانقه(در تجوید); این علامت سه نطقه ای اگر بر روی دو کلمه نزدیک به هم قرار داده شود، به این معناست که در صورت وقف بر هر یک از آن ها، بر روی دیگری نمی توان وقف کرد.[1]

پی نوشت :
[1] ر.ک: موسوی بلده، حلیة القرآن، ج 1، ص 59



نوع مطلب : قرآن، 
برچسب ها : قرآن، وقف، مفاعله، معانقه،


آموزش قرآن
درباره وب



آنگاه كه در دل سیاهی شب و در اعماق تاریك ظلمات، در جست وجوی نور و روشنی، شمع وجودت از شور و التهاب می سوزد و در آرزوی صلح و سپیدی، افق را به امید نظاره فلق می نگری تا شاید طلوع فجر را در نیمه شب تماشا كنی، قرآن را باز كن تا در فلق برگ هایش، در افق اندیشه ات فجر را ببینی،قرآن بخوان.
معرفی کتاب


کتاب «نگرشی دیگر به قرآن» به قلم حجت الاسلام مهدی نخاولی شامل متن آموزش کارگاهی با نگاه عملیاتی و پیشرفته به قرآن و نحوۀ استفاده از آن در زندگی است....
نظرسنجی
به نظر شما حمایتهای اعتباری دولت در امور قرآنی، در كدام حوزه مفیدتر خواهد بود؟