تبلیغات
مائده ǀ پایگاه تخصصی آموزش قرآن کریم - مطالب فروردین 1396























مائده ǀ پایگاه تخصصی آموزش قرآن کریم

مهجوریت قرآن، دغدغه‌های فراوانی در میان قرآن‌ پژوهان به وجود آورده است، به طوری‌که بسیاری کوشیده‌اند با بررسی و تبیین ابعاد مهجوریت، قدمی در جهت مهجوریت‌زدایی از قرآن بردارند. قرآن مقدس‌ترین و با ارزش‌ترین کتاب در میان مسلمانان به‌شمار می‌رود. با وجود اهتمام به تلاوت، حفظ و تفسیر قرآن و نوشتن آن به زیباترین خط‌ها و نیز استفاده از آیات قرآن در هنر معماری و انتشار این کتاب مقدس در شمارگان میلیونی و اقدامات دیگری از این دست، آیا باز هم قرآن مهجور است؟ آن‌چه مسلم است، مهجوریت قرآن در سوره فرقان بیان شده است و پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌ و‌ آله) از امت خویش به درگاه خداوند شکوه می‌نمایند. اما آن‌چه در ابتدا ذکر شد، مواردی از توجه ظاهری مردم به قرآن است و قبل از هر چیز باید بدانیم هدف از نزول این کتاب آسمانی چیست؟ و خدای متعال با فروفرستادن آن به دنبال کدام مقصد است؟

عوامل مهجوریت

مهجوریت قرآن در میان مسلمانان دارای عوامل و زمینه‌های فراوانی است که به اهم آن‌ها می‌پردازیم:

1. تلاش برای جداکردن اهل‌بیت(علیهم‌السلام) از قرآن
مطابق حدیث شریف ثقلین، قرآن و عترت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) دو ودیعه الهی و دو گوهر گران‌بهای به جای مانده از رسول‌خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) هستند که مایه سعادت انسان‌ها و جوامع بشری به حساب می‌آیند.«انّی قد ترکت فیکم‌الثقلین ما ان تمسّکتم بهما لن‌تضلّوا بعدی و احدهما اکبر من‌الاخر: کتاب‌الله حبلٌ ممدود من‌السماء الی‌الارض و عترتی اهل‌بیتی. الا و انّهما لن یفترقا حتّی یردا علی‌الحوض».1

جدایی‌ناپذیری ثقلین، بدین معنا نیست که امام (ره) همواره مصحفی را به همراه خود داشته باشد؛ بلکه به معنای عدم انفکاک امامت و وحی قرآنی از یکدیگر است؛ امامان(علیهم‌السلام) مبین و مفسر قرآن کریم و شارح جزئیات و تفاصیل و نحوه اجرای کلیات آن هستند و قرآن نیز انسان‌ها را به عنوان معصومین(علیهم‌السلام) ارجاع و به سنت آن‌ها بها می‌دهد.اگر پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) در حدیث ثقلین از جدایی‌ناپذیری ثقلین سخن نمی‌گفتند. جای توهم بود که تمسک به هر یک، به تنهایی برای هدایت بشر کافی است؛ اما بخش پایانی حدیث برخلاف این پندار باطل، قرآن و عترت را به عنوان دو حجت مستقل که در مدار تبیین دین کامل، ‌یعنی دین قابل اعتماد و عمل به هم بستگی دارند و هیچ کدام از دیگری مستغنی نیستند، مطرح می‌کند.قرآن و عترت برای ارائه دین کامل و صالح برای اعتقاد و عمل دو ثقل متحدند و بر اساس حدیث ثقلین، عترت منهای قرآن، «عترت منهای عترت» خواهد بود و هم‌چنین قرآن منهای عترت به منزله «قرآن منهای قرآن» خواهد بود. پس قرآن و عترت در ارائه دین جامع، به منزله یک حجت الهی هستند.2

قرآن کتابی است که باطل در آن راه ندارد؛3 اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) نیز با توجه به بهره‌مندی از مقام عصمت، در سخن و اعمال آن‌ها باطل راه نمی‌یابد و خدای متعال آنان را از هر نوع پلیدی پاک و پاکیزه گردانیده است.4

بدین جهت، قرآن و عترت در حق‌بودن یکی هستند و میان حق و حق، جدایی معنا ندارد. بنابراین تلاش شیطان و شیطان‌صفتان در جدایی میان قرآن و عترت، ناکام بوده و خواهند بود. نتیجه این تلاش آن است که خود آن‌ها، از قرآن و عترت جدا شوند، و آن‌که از حق جدا شود بی‌شک در دام باطل خواهد افتاد، چراکه هر آنچه حق نباشد، ‌باطل است.بنابراین، آنان‌که به دنبال سعادت و هدایت هستند، بی‌تردید گمشده خویش را باید در این دو جست‌وجو کنند، آن‌هم نه به صورت مجزا و جدا از هم؛ زیرا قرآن بدون عترت و عترت بدون قرآن، علاوه بر مهجوریت آن دو، موجب گمراهی مردم نیز خواهد شد.

ادامه مطلب...
نوشته شده در دوشنبه 28 فروردین 1396 ساعت 11:25 ق.ظ توسط بهانه بودن چه عوامل و پیامدهایی موجب مهجوریت قرآن می شود؟ |

در این سوره هم مثل سوره قبلى، خداوند به پیامبر فرمان داده كه به پروردگار مردم، فرمانرواى مردم و معبود مردم، از شر وسوسه گران از جن و انس پناه ببرد. یكصد و سیزدهمین سوره از كلام الله مجید، سوره فلق به معنای صبح است. در این سوره به پیامبر فرمان داده شده كه به خدایى كه آفریدگار فلق و سپیده دم است از شر همه پدیده‌‏ها و شر ظلمت فراگیر و جادوگران و حسودان، پناه ببرد.سوره فلق بعد از سوره فیل و قبل از ناس در مكه نازل شده و 5 آیه دارد.

سوره ناس

آخرین سوره قرآن، سوره ناس است.

 ناس در عربی به معنای مردم است.

در این سوره هم مثل سوره قبلى، خداوند به پیامبر فرمان داده كه به پروردگار مردم، فرمانرواى مردم و معبود مردم، از شر وسوسه گران از جن و انس پناه ببرد. این سوره و سوره فلق را، «معوذتین‏» هم گفته‌‏اند. زیرا كه در آغاز هر دو، مسئله تعویذ و پناه بردن به خدا از شرور حسودان و افسونگران و جادوگران مطرح شده كه دشمنان از طریق جادو و افسون قصد صدمه رساندن به پیامبر را داشتند.
 
بعضى هم این دو سوره را از سوره‌‏هاى مدنى دانسته‏‌اند كه با هم نازل گشته‏‌اند.
 
سوره «ناس‏» بعد از سوره «فلق‏» و قبل از «قل هو اللّه‏» نازل شده و 6 آیه دارد.
 
با آرزو و امید اینكه با شناخت بهتر و بیشتر قرآن و عمل كردن به این كتاب آسمانى سعادت و فلاح را بدست آوریم، با نقل چند بیت از اشعار «اقبال لاهورى‏»این نوشته را به پایان مى‏ بریم:
 

نقش قرآن چون كه بر عالم نشست          نقش‌هاى پاپ و كاهن را شكست

فاش گویم آنچه در دل مضمر است       این كتابى نیست، چیزى دیگر است

چون كه در جان رفت جان دیگر شود     جان چو دیگر شد، جهان دیگر شود

نوشته شده در یکشنبه 20 فروردین 1396 ساعت 07:05 ق.ظ توسط بهانه بودن چرا به سوره‌ "ناس" و "فلق" معوذتین می گویند؟ |


Design By : Pichak