تبلیغات
مائده ǀ پایگاه تخصصی آموزش قرآن کریم - مطالب دی 1396























مائده ǀ پایگاه تخصصی آموزش قرآن کریم

مرحوم حاجی نوری در «دارالسلام» از یکی از علمای نجف نقل می کند که: در منزل، کبوتری داشتیم. گربه ای هم گاهی به منزل می آمد و می رفت. یک روز گربه به کبوتر که ما خیلی، به او علاقه مند بودیم، حمله کرد و آن را به دندان گرفت و برد. بچه ها هر چه تلاش کردند که کبوتر را پس بگیرند، نتوانستند.

من نیز عصا را نزدیک خود گذاشته بودم تا وقتی گربه برگشت او را تنبیه کنم، اما تا چند روز از او خبری نشد. گویا خودش هم می دانست در محلی که دزدی و خیانت شده است، نباید به این سادگی ظاهر شود!

روزی متوجه شدم که آهسته آهسته می آید، خود را پنهان کردم که نفهمد در کمین او هستم. گربه وارد کتابخانه شد، من هم داخل شدم و در را بستم. هر چه به این طرف و آن طرف فرار کرد، فایده ای نداشت، با تعجب دیدم که یک مرتبه پرید و به سوی رحلی که قرآن بر روی آن بود، رفت. دست ها و صورتش را به روی قرآن گذاشت و با حالت التماسانه به من نگاه کرد. فهمیدم که حیوان به قرآن پناه برد است. بنابراین، عصا را کنار گذاشتم و درب اتاق را باز کردم تا برود. گربه هم با خاطری آسوده و آهسته بیرون رفت، ولی از آن به بعد دیگر در خانه ما خیانتی نکرده در خانه ما ماند و جایی نرفت.

منبع : بشارت، شماره 69.

نوشته شده در شنبه 30 دی 1396 ساعت 06:50 ق.ظ توسط بهانه بودن نظرات |

«جهانی بودن دین اسلام» از ضروریات این آیین الهی است. اسلام، به منطقه جغرافیایی خاصی محدود نیست و بر همین اساس، پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ به سران كشورهایی مانند: روم، ایران، مصر و... نامه نوشتند و همه را به پذیرفتن دین اسلام دعوت كرده و از پیامدهای كفر، برحذر داشتند، اگر دین اسلام، جهانی نبود، چنین دعوت عمومی انجام نمی‌گرفت و سایر اقوام و امت‌ها هم عذری برای عدم پذیرش می‌داشتند.

آیات قرآن نیز دین اسلام را یك دین جهانی و فراگیر می‌داند؛ چنانكه می‌فرماید: «ان هوالاّ ذكر للعالمین»[1] در این آیه تأكید شده است كه قرآن برای جهانیان نازل شده است. در آیه دیگر از پیروزی دین جهانی اسلام، بر همه ادیان خبر داده و می‌فرماید: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ؛[2] او كسی است كه رسول خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا او را بر همة ادیان غالب سازد.»

برای جاودانی بودن قرآن كریم و دین مبین اسلام نیز دلایل فراوانی وجود دارد كه بعضی از آنها عبارتند از:

1. تازگی و اثربخشی قرآن در همه زمان‌ها:
قرآن كتابی است كه برای یك زمان نازل نشده است و الا باگذشت زمان، همة رازهای آن كشف می‌شد و جاذبه و تازگی و اثربخشی خودش را از دست می‌داد؛ حال آنكه می‌بینیم زمینه تدبر وتفكر و كشف جدید، همیشه برای این دریای بی‌كران و مفاهیم بلند آن وجود دارد.این نكته‌ای است كه پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ و امامان معصوم ـ علیهم السّلام ـ آن را توضیح داده‌اند. پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فرموده است: «مثل قرآن، مثل خورشید و ماه است و مثل آن دو همیشه در جریان است» (پس با گذشت زمان كهنه نمی‌شود.)

امام رضا ـ علیه السّلام ـ نقل كرده‌اند كه از امام جعفرصادق ـ علیه السّلام ـ پرسیدند: چه سری است كه هرچه زمان بیشتری بر قرآن می‌گذرد و هرچه بیشتر تلاوت می‌شود بر طراوت و تازگیش افزوده می‌گردد؟فرمودند: برای این كه قرآن تنها برای یك زمان و نه زمان دیگر و برای یك مردم و نه مردم دیگر، نازل نشده؛ بلكه برای همة زمان‌ها و همة مردم نازل شده است. بنابراین، خداوند متعال قرآن را طوری ساخته كه در هر زمان و با وجود همه اختلاف‌هایی كه در اندیشه‌های مردم به چشم می‌خورد، بر زمان‌ها و افكار پیشی‌گیرد و در هر عصری مفاهیم تازه‌ای از معارف بلند آن كشف شود.[3]

ادامه مطلب...
نوشته شده در چهارشنبه 27 دی 1396 ساعت 01:27 ب.ظ توسط بهانه بودن نظرات |


Design By : Pichak