تبلیغات
مائده ǀ پایگاه تخصصی آموزش قرآن کریم - مطالب شهریور 1396























مائده ǀ پایگاه تخصصی آموزش قرآن کریم

درون هر یک از ما، میدانی برای «جهاد نفس» است. مهمترین سلاح برای حضور مؤثر و موفقیت در این میدان، «اراده» است. قدرت اراده و انتخاب، می تواند معجزه کند، به شرط آنکه بتوانیم از این نعمت الهی و ودیعه ربانی بهره شایسته ببریم و بذر وجود را به برگ و بار بنشانیم.کنترل قوای درونی و غرایز و تمایلات، و جلوگیری آنها از طغیان و عصیان، در فرهنگ قرآنی «جهاد نفس» نام دارد و به تعبیر دیگر «جهاد اکبر». ثمره این مبارزه هم رسیدن به بهشت الهی است. این وعده الهی است؛ آنجا که فرموده: وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَی النَّفْسَ عَنِ الْهَوَی فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِی الْمَأْوَی نازعـات/40ـ41؛ هرکس از جایگاه پروردگارش بیمناک باشد و نفس را از هوا و هوس باز دارد، به یقین جایگاه او بهشت برین خواهد بود.

چگونه میتوان به این مرحله رسید؟ با تقویت ایمان به خدا؛ خدایی که حاضر و ناظر است و هر کجا و در هر حال باشیم، ما را میبیند و از کار ما خبر دارد. این حس معنوی و باور ایمانی، بر قدرت انسان در مهار سرکشی های نفس می افزاید و او را به «حاکمیت بر نفس» میرساند.

خشم و غضب قابل کنترل است و جایگزین آن «حلم» است. شهوت و غریزه جنسی را هم میتوان با تقوا مهار کرد و به «عفاف» رسید. حرص و طمع را هم میتوان با «مناعت طبع» به بند کشید و بر اریکه «قناعت» تکیه زد. بخل و حسد را هم می شود درمان کرد و از دام دنیازدگی رست.خمیرمایه همه اینها مهار زدن بر تمنیات و خواسته های سیری ناپذیر و بی انتهای «نفس حیوانی» است و «نه» گفتن به آنچه دل میخواهد و حرکت در مسیری که خدا می طلبد. هرکس به این مرحله از خودساختگی و کمال برسد که به جای «اسیر نفس» بودن، «امیر نفس» شود و نفس سرکش را رام سازد، ستودنی است. در سفارش های قرآنی، چندین بار تعبیر «وَ لاتَتَّبِع الهَوی» و مشابه آن آمده است1. اینها دعوت به رهایی از سلطه نفس اماره است.

ادامه مطلب...
نوشته شده در جمعه 31 شهریور 1396 ساعت 01:49 ب.ظ توسط بهانه بودن امیر نفس، اسیر نفس |



● معنای کلمه «نذر»

کلمه «نذر» به معناى این است که انسان چیزى بر خود واجب کند که واجب نباشد.

● معنای کلمه «تحریر»
کلمه «تحریر» که مصدر کلمه اسم مفعول "محرر" است، به معناى آزاد کردن از قید و زنجیر است، و به همین جهت آزاد کردن برده را هم تحریر مى ‏گویند، و نیز نوشتن کتاب را هم تحریر مى‏ گویند، چون با این عمل مفاهیم و آن معانى که در محفظه ذهن و فکر زندانى است آزاد مى ‏شود.

● معنای کلمه «تقبل»
کلمه «تقبل» به معناى قبول کردن چیزى است از روى رغبت و رضا، مانند تقبل هدیه و تقبل دعا و امثال آن.

● معنای تحریر در نذر مادر حضرت مریم
اینکه مادر حضرت مریم فرمود: «قالَتِ امْرَأَتُ عِمْرانَ رَبِّ إِنِّی نَذَرْتُ لَکَ ما فِی بَطْنِی» دلالت دارد بر اینکه این مناجات را وقتى کرده که به فرزندش حامله بوده است، و حملش از عمران بوده، و این مناجات خالى از اشاره به این نکته نیست که همسر وى عمران در آن روزها زنده نبوده و گرنه او حق نداشت فرزند در شکم خود را مستقلا تحریر کند. هم چنان که آیه شریفه:« وَ ما کُنْتَ لَدَیْهِمْ إِذْ یُلْقُونَ أَقْلامَهُمْ أَیُّهُمْ یَکْفُلُ مَرْیَمَ» که سخن از این دارد که براى تعیین کفیلى براى مریم قرعه‏ کشى کردند، نیز به بیانى که در تفسیرش مى ‏آید دلالت دارد بر اینکه همسر وى در آن روز زنده نبوده. این نکته هم روشن است که تحریر فرزند چه به وسیله پدر باشد یا مادر، تحریر از بردگى نیست و دختر عمران برده نبوده، تا مادرش او را آزاد کند، پس تحریر در این آیه آزاد کردن از قید ولایتى است که والدین بر فرزند خود دارند، و با داشتن آن ولایت، او را تربیت مى ‏کنند، و در مقاصد خود بکار مى ‏برند و اطاعتشان بر فرزند واجب است.

پس با تحریر، فرزند از تسلطى که پدر و مادر بر او دارند خارج مى ‏شود، دیگر پدر و مادر، او را بخدمت نمى ‏گیرند، و اگر این تحریر به وسیله نذر و بخاطر خدا انجام شود، معنایش این مى ‏شود که این فرزند در ولایت خدا داخل شود، تنها او را بپرستد و خدمت کند و خدمت خدا کردن به این است که در مسجد و کلیسا و اماکن مقدسه ‏اى که مختص عبادت خدا است خدمت کند، در حالى که اگر این نذر نبود، فرزند مى ‏بایست پدر و مادر خود را خدمت مى‏ کرد.

توضیح : بعضى هم گفته ‏اند: رسم این بوده که پدران و مادران فرزند خود را براى خدا تحریر مى‏ کردند، و بعد از این تحریر دیگر فرزند خود را در منافع شخصى خود بکار نمى ‏گرفتند، و در حوائج خود استخدام نمى ‏نمودند، بلکه او را در کنیسه مى ‏بردند، تا آنجا را آب و جاروب کند، و خادم آنجا باشد و این فرزند هم چنان به خدمت خود ادامه مى ‏داد، تا به حد بلوغ مى ‏رسید، در آن موقع دیگر اختیار با خودش بود، مى ‏توانست به خدمت خود در معبد ادامه دهد، و مى‏ توانست از آنجا بیرون شود.

ادامه مطلب...
نوشته شده در پنجشنبه 23 شهریور 1396 ساعت 11:29 ق.ظ توسط بهانه بودن آیه 35 سوره آل عمران چیست؟ |


Design By : Pichak