ذکر امروز
آیه امروز
حدیث قرآنی
امکانات جانبی



این نوا را در وبلاگ خود پخش کنید:

حمایت می کنیم
آمار
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
  • طراوت تلاوت
    قرآن کتابی است که در کم تر از ربع قرن قبایل پراکنده و صحرانشین و در بند مثلث شراب و شهوت و شمشیر را به تعیین کننده ترین مردان سرنوشت جهان تبدیل می کند و در کم تر از یک قرن فرهنگی نو و انقلابی در تمدن بشری می آفریند . قرآن کتابی است که با نام «خدا» آغاز می شود و با نام «مردم » پایان می یابد ...

    ادامه مطلب ...
  • خط قرمزهای قرآنی
    یکی از رفتارهای ناپسند و غیر اخلاقی مساله بدبینی و تجسس در اموری می باشد که به ما مربوط نیستند . این رفتار غیر اخلاقی و غیر دینی یکی از گناهان بزرگ به حساب می آید که هم در کلام الهی و هم در روایات حضرات معصومین علیهم السلام مورد نکوهش قرار گرفته است...

    ادامه مطلب ...
  • کلام عرشی
    در آیه الکرسی شانزده مرتبه از خداوند، سخن آمده است، لذا پیامبر اکرم (ص) و ائمّه معصومین اهمیت خاصی برای آن قائل بوده اند. ...

    ادامه مطلب ...
  • قرآن در زندگی بشر کجاست؟
    قرآن در زندگی بشری در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی و حتی بین المللی، قابل دقت و بررسی است كه به طور مختصر به بعضی از آنها اشاره می شود...

    ادامه مطلب ...
جمعه 31 شهریور 1396 :: نویسنده : مستور
درون هر یک از ما، میدانی برای «جهاد نفس» است. مهمترین سلاح برای حضور مؤثر و موفقیت در این میدان، «اراده» است. قدرت اراده و انتخاب، می تواند معجزه کند، به شرط آنکه بتوانیم از این نعمت الهی و ودیعه ربانی بهره شایسته ببریم و بذر وجود را به برگ و بار بنشانیم.کنترل قوای درونی و غرایز و تمایلات، و جلوگیری آنها از طغیان و عصیان، در فرهنگ قرآنی «جهاد نفس» نام دارد و به تعبیر دیگر «جهاد اکبر». ثمره این مبارزه هم رسیدن به بهشت الهی است. این وعده الهی است؛ آنجا که فرموده: وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَی النَّفْسَ عَنِ الْهَوَی فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِی الْمَأْوَی نازعـات/40ـ41؛ هرکس از جایگاه پروردگارش بیمناک باشد و نفس را از هوا و هوس باز دارد، به یقین جایگاه او بهشت برین خواهد بود.

چگونه میتوان به این مرحله رسید؟ با تقویت ایمان به خدا؛ خدایی که حاضر و ناظر است و هر کجا و در هر حال باشیم، ما را میبیند و از کار ما خبر دارد. این حس معنوی و باور ایمانی، بر قدرت انسان در مهار سرکشی های نفس می افزاید و او را به «حاکمیت بر نفس» میرساند.

خشم و غضب قابل کنترل است و جایگزین آن «حلم» است. شهوت و غریزه جنسی را هم میتوان با تقوا مهار کرد و به «عفاف» رسید. حرص و طمع را هم میتوان با «مناعت طبع» به بند کشید و بر اریکه «قناعت» تکیه زد. بخل و حسد را هم می شود درمان کرد و از دام دنیازدگی رست.خمیرمایه همه اینها مهار زدن بر تمنیات و خواسته های سیری ناپذیر و بی انتهای «نفس حیوانی» است و «نه» گفتن به آنچه دل میخواهد و حرکت در مسیری که خدا می طلبد. هرکس به این مرحله از خودساختگی و کمال برسد که به جای «اسیر نفس» بودن، «امیر نفس» شود و نفس سرکش را رام سازد، ستودنی است. در سفارش های قرآنی، چندین بار تعبیر «وَ لاتَتَّبِع الهَوی» و مشابه آن آمده است1. اینها دعوت به رهایی از سلطه نفس اماره است.

ادامه مطلب...


نوع مطلب : قرآن، 
برچسب ها : اراده، نفس اماره، خدا، جهاد نفس، جهاد اکبر،
پنجشنبه 23 شهریور 1396 :: نویسنده : مستور


● معنای کلمه «نذر»

کلمه «نذر» به معناى این است که انسان چیزى بر خود واجب کند که واجب نباشد.

● معنای کلمه «تحریر»
کلمه «تحریر» که مصدر کلمه اسم مفعول "محرر" است، به معناى آزاد کردن از قید و زنجیر است، و به همین جهت آزاد کردن برده را هم تحریر مى ‏گویند، و نیز نوشتن کتاب را هم تحریر مى‏ گویند، چون با این عمل مفاهیم و آن معانى که در محفظه ذهن و فکر زندانى است آزاد مى ‏شود.

● معنای کلمه «تقبل»
کلمه «تقبل» به معناى قبول کردن چیزى است از روى رغبت و رضا، مانند تقبل هدیه و تقبل دعا و امثال آن.

● معنای تحریر در نذر مادر حضرت مریم
اینکه مادر حضرت مریم فرمود: «قالَتِ امْرَأَتُ عِمْرانَ رَبِّ إِنِّی نَذَرْتُ لَکَ ما فِی بَطْنِی» دلالت دارد بر اینکه این مناجات را وقتى کرده که به فرزندش حامله بوده است، و حملش از عمران بوده، و این مناجات خالى از اشاره به این نکته نیست که همسر وى عمران در آن روزها زنده نبوده و گرنه او حق نداشت فرزند در شکم خود را مستقلا تحریر کند. هم چنان که آیه شریفه:« وَ ما کُنْتَ لَدَیْهِمْ إِذْ یُلْقُونَ أَقْلامَهُمْ أَیُّهُمْ یَکْفُلُ مَرْیَمَ» که سخن از این دارد که براى تعیین کفیلى براى مریم قرعه‏ کشى کردند، نیز به بیانى که در تفسیرش مى ‏آید دلالت دارد بر اینکه همسر وى در آن روز زنده نبوده. این نکته هم روشن است که تحریر فرزند چه به وسیله پدر باشد یا مادر، تحریر از بردگى نیست و دختر عمران برده نبوده، تا مادرش او را آزاد کند، پس تحریر در این آیه آزاد کردن از قید ولایتى است که والدین بر فرزند خود دارند، و با داشتن آن ولایت، او را تربیت مى ‏کنند، و در مقاصد خود بکار مى ‏برند و اطاعتشان بر فرزند واجب است.

پس با تحریر، فرزند از تسلطى که پدر و مادر بر او دارند خارج مى ‏شود، دیگر پدر و مادر، او را بخدمت نمى ‏گیرند، و اگر این تحریر به وسیله نذر و بخاطر خدا انجام شود، معنایش این مى ‏شود که این فرزند در ولایت خدا داخل شود، تنها او را بپرستد و خدمت کند و خدمت خدا کردن به این است که در مسجد و کلیسا و اماکن مقدسه ‏اى که مختص عبادت خدا است خدمت کند، در حالى که اگر این نذر نبود، فرزند مى ‏بایست پدر و مادر خود را خدمت مى‏ کرد.

توضیح : بعضى هم گفته ‏اند: رسم این بوده که پدران و مادران فرزند خود را براى خدا تحریر مى‏ کردند، و بعد از این تحریر دیگر فرزند خود را در منافع شخصى خود بکار نمى ‏گرفتند، و در حوائج خود استخدام نمى ‏نمودند، بلکه او را در کنیسه مى ‏بردند، تا آنجا را آب و جاروب کند، و خادم آنجا باشد و این فرزند هم چنان به خدمت خود ادامه مى ‏داد، تا به حد بلوغ مى ‏رسید، در آن موقع دیگر اختیار با خودش بود، مى ‏توانست به خدمت خود در معبد ادامه دهد، و مى‏ توانست از آنجا بیرون شود.

ادامه مطلب...


نوع مطلب : پیام قرآنی، 
برچسب ها : داستان حضرت مریم، تفسیر، المیزان، نذر، تحریر، عمران،
چهارشنبه 15 شهریور 1396 :: نویسنده : مستور
حضرت فاطمه زهرا(س) می فرماید: در حالی که بستر خود را پهن کرده بودم، رسول خدا(ص) بر من وارد شد و فرمود: ای فاطمه، سر به بستر خواب مگذار مگر این که چهار عمل را انجام دهی: قرآن را ختم کن، پیامبران را شفیع خود قرار بده، اهل ایمان را از خویش راضی گردان و یک حج و عمره انجام بده.

پدرم این چهار دستور را داد و مشغول نماز شد. من هم در حالی که انجام این چهار کار را مشکل می دیدم، به فکر فرو رفتم و صبر کردم که نماز پدرم تمام شود و برای انجام آن اعمال راهنمایی بگیرم. وقتی نماز حضرتش به پایان رسید، عرض کردم: ای رسول خدا، چهار دستور به من دادی که برای انجام آن در این وقت کم توانایی ندارم. آن حضرت لبخندی زد و بعد فرمود:

اگر (قل هو الله احد) را سه مرتبه بخوانی، مثل این است که یک ختم قرآن انجام داده ای؛

و اگر بر من و پیامبران قبل از من صلوات بفرستی، همه ما روز قیامت شفیعان تو هستیم؛

و اگر برای اهل ایمان از خداوند آمرزش بخواهی(اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ وَالْمُسْلِمینَ وَالْمُسْلِماتِ)، همه آنان از تو رضایت مند خواهند شد؛

و اگر بگویی: (سبحان الله والحمدلله ولا اله الا الله والله اکبر) مانند این است که حج و عمره انجام داده ای.


به نقل از: فاطمةالزهرا بهجة قلب المصطفی، ص304



نوع مطلب : پیام قرآنی، 
برچسب ها : ختم، حضرت فاطمه زهرا (س)، قرآن، قل هو الله احد،
یکشنبه 5 شهریور 1396 :: نویسنده : مستور
یکی از جنبه های زیبای اعجاز قرآن کریم،به کار بردن دقیق واژگان و کلمات در کنار هم است،مثلا در سوره الرعد آیه 16 نوشته شده است :

بگو چه کسی پروردگار آسمانها و زمین است ؟ بگو الله! بگو آیا اولیا غیر از او برای خود برگزیده اید که مالک سود و زیان خود نیستند  بگو آیا نابینا و بینا یکسان است ؟ یا تاریکیها و نور برابرند؟ آیا آنها شریکانی برای خدا قرار دادند بخاطر اینکه آنان همانند خدا آفرینشی داشتند و این آفرینش ها بر آنها مشتبه شد؟! بگو خدا خالق همه چیز است و او است یکتا و پیروز!

در این آیه خداوند از تاریکی یاد نکرده است،و تاریکی را جمع بسته ولی از نور بعنوان نور به عنوان یک کلمه مفرد استفاده کرده است،حال دلیل این ترکیب بندی چیست؟

73 درصد از تمام جرم و انرژی کیهان از چیزی که انرژی تاریک از آن نامبرده می شود تشکیل شده است و 23 درصد آن از ماده تاریک تشکیل شده است و کل جهان قابل مشاهده 4 درصد است،و از همه نورهای گاما و اشعه ایکس و مادون قرمز و فروسرخ و نور مرئی تنها طیف نور مرئی برای چشم بشر قابل مشاهده است.و همانطور که قرآن اشاره کرده است مقدار نور وتاریکی در جهان برابر نیستند،واصلا مقدار نور در قابل با تاریکی ها که انواع مختلفی از جمله ماده تاریک و انرژی تاریک را دارند،قابل مقایسه نیست.

پی نوشت :
[1] انرژی تاریک از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد :کیهان‌شناسی، انرژی تاریکنوعی انرژی فرضی است که همه ی فضا را در بر می گیرد و سرعت انبساط جهان را می‌افزاید.انرژی تاریک مقبولترین فرضیه برای توضیح‌دادن مشاهدات اخیر است که می‌گویند جهان با آهنگ رو به افزایشی (با شتاب) منبسط می‌شود. در مدل استاندارد کیهان‌شناسی بنابر هم ارزی جرم-انرژی، جهان شامل حدود 26.8% ماده تاریک،68.3% انرژی تاریک (در مجموع 95.1%) و 4.9% ماده ی معمولی است

[2] ماده تاریک از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد :ماده تاریک(به انگلیسی: Dark Matter)، نوعی از ماده است که فرضیه وجود آن دراخترشناسی و کیهان‌شناسی ارائه شده‌است تا پدیده‌هایی را توضیح دهد که به نظر می‌رسد ناشی از وجود میزان خاصی از جرم باشند که از جرم موجود مشاهده‌شده درجهان بیشتر است. ماده تاریک به طور مستقیم با استفاده از تلسکوپ قابل مشاهده نیست.



نوع مطلب : اعجاز قرآن، 
برچسب ها : قرآن، رعد، تاریکی ها، جرم، کیهان، نور جهان،


آموزش قرآن
درباره وب



آنگاه كه در دل سیاهی شب و در اعماق تاریك ظلمات، در جست وجوی نور و روشنی، شمع وجودت از شور و التهاب می سوزد و در آرزوی صلح و سپیدی، افق را به امید نظاره فلق می نگری تا شاید طلوع فجر را در نیمه شب تماشا كنی، قرآن را باز كن تا در فلق برگ هایش، در افق اندیشه ات فجر را ببینی،قرآن بخوان.
معرفی کتاب


کتاب «نگرشی دیگر به قرآن» به قلم حجت الاسلام مهدی نخاولی شامل متن آموزش کارگاهی با نگاه عملیاتی و پیشرفته به قرآن و نحوۀ استفاده از آن در زندگی است....
نظرسنجی
به نظر شما حمایتهای اعتباری دولت در امور قرآنی، در كدام حوزه مفیدتر خواهد بود؟