تبلیغات
مائده ǀ پایگاه تخصصی آموزش قرآن کریم - مطالب مهر 1396























مائده ǀ پایگاه تخصصی آموزش قرآن کریم

جایگاه واهمیت داستان ها، سبب شده تا بخش چشم گیری از آیات قرآن، به بیان قصه ها اختصاص یابد. حال، به بیان دلایل مهم استفاده قرآن از قالب قصه می پردازیم:

1. تربیت و آموزش
مهم ترین عامل بهره گیری قرآن از قصه، تربیت و آموزش می باشد. هدف گوینده (خداوند)، پرداختن به قصه، عناصر، حوادث و قهرمان و یا قهرمانان داستان نیست، بلکه استفاده از موارد یاد شده در جهت انتقال نامحسوس پیام خویش به مخاطب است. گاهی اوقات در فضای داستان، تغییرهایی ایجاد می شود. مثلا، قهرمان، نقش کم تری می یابد، یا حوادث آن، اصلی می شوند و حتی گاهی، بین دو صحنه، قسمتی خالی گزارده می شود، تا مخاطب با نیروی تفکر و تخیل خود، آن خلا را پرسازد.

نکته دیگر این است که، عناصر قصه های قرآنی، از واقعیت و صداقت الهام می گیرند. در آن ها به نمایش دقیق و حقیقی صحنه ها اهمیت داده می شود. در نقل داستان، به جزئیات و مسائل فرعی چندان اهمیت داده نمی شود. از این رو، بسیاری از موارد مبهم و کلی آورده می شود، از جمله:

الف) ابهام در مکان:
در قصه قوم ثمود و صالح، (وکان فی المدینه تسعه رهط یفسدون فی الارض و لا یصلحون) (سوره نمل، آیه 48) (در آن شهر بزرگ [گفته اند سرزمین احقاف، نزدیک حضرموت بوده است.]  نُه گروه بودند، که آن سرزمین را به فساد کشانیده بودند.)

ب) ابهام در شخصیت ها و عوامل انسانی
در قصه صالح (کذبت ثمود بطغواها، اذ انبعث اشقاها، فقال لهم رسول الله ناقة الله و سقیاها، فکذبوه فعقروها فدمدم علیهم ربهم بذنبهم فسواها، ولایخاف عقباها) (سوره شمس، آیات 11- 15).

قوم ثمود بر اثر طغیان [پیامبرشان را] تکذیب کردند، آن گاه که شقی ترین آن ها به پا خاست و فرستاده الهی [صالح] به آنان گفت: ناقه خدا [همان شتری که معجزه الهی بود.] را با آبشخورش واگذارید [ومزاحم آن نشوید]؛ ولی آنها او را تکذیب کردند و ناقه را پی کردند [به هلاکت رساندند]. از این رو، پروردگارشان آن ها [وسرزمین شان] را به خاطر گناهاشان در هم کوبیده و با خاک یکسان و صاف کرد. و او هرگز از فرجام این کار [مجازات ستمگران] بیم ندارد.

ملاحظه می شود که در این داستان، نام قوم ثمود آمده، ولی شخصیت اصلی آن، «صالح» با تعبیر «رسول الله» است و شخصیت منفی قصه، با تعبیر «اشقاها» ذکر شده است. هدف اصلی قصه، تکذیب رسالت و آیت آن، ناقه است. بدین گونه، سبک و روش بیان، فقط پیرامون همین محور شکل گرفته و عناصر قصه، روی بیان این هدف متمرکز شده است.هم چنین در بسیاری از قصه ها، از زمان مشخص و دقیق وقوع رخدادها یا زندگی امت ها یادی نمی شود و با توصیف های کلی، از آن ها گذر می شود.قرآن، هدفش آگاه سازی جامعه است و در آگاه ساختن مردم، باید از زبان و بیانی روشن استفاده کرد. داستان ها دارای چنین ویژگی هایی هستند.

ادامه مطلب...
نوشته شده در پنجشنبه 27 مهر 1396 ساعت 09:33 ب.ظ توسط بهانه بودن علل استفاده قرآن کریم از قصه |

علم هیأت ثابت کرده است که در ابتدای خلقت، کرات آسمانی به صورت گاز به هم چسبیده و متصل بودند و بعدها به مرور زمان بر اثر فشردگی و تراکم شدید گازها تبدیل به جسم شدند . این واقعیت علمی اولین بار توسط « لاپلاس» ، ریاضیدان و منجم مشهور فرانسوی ، در حدود دو قرن پیش اظهار گردید و امروز نجوم جدید با دستاوردهای جدید خود صحت فرضیه علمی لاپلاس را ثابت کرده است.

براساس همین عقیده است که دانشمندان 67 عنصری که کره ی عظیم خورشید را تشکیل می دهند، عناصری از قبیل هیدروژن ، هلیوم ، کربن، ازت، اکسیژن، فسفر، آهن و ... همچنین دانشمندان دریافته اند عناصری که در خورشید و زمین یافت می شوند ، در سایر کرات نیز کم و بیش وجود دارند، چنانکه محققان با مطالعه بر روی سنگ های آسمانی، مشابهت عناصر زمین با سنگ های آسمانی را دریافته اند و میگیند همان عناصری که در زمین وجود دارند، عیناً در سنگ های آسمانی نیز به چشم می خورند.

« ژرژ گاموف » می نویسد : زمین و خورشید از گازهای بسیار سوزانی که در چندین میلیارد سال پیش بوده اند به وجود آمده اند .

دکتر « بوکای » می گوید: کوچکترین تخالفی میان معلومات قرآنی و روش جدید راجع به تشکّل جهان ( که از توده ی عظیم گاز و دود به وجود آمده ) وجود ندارد.

از مطالب فوق چنین نتیجه می گیریم که جهان با مجموعه ی میلیاردها کهکشان و کراتش  در ابتدای  آفرینش به صورت گاز به هم چسبیده و پیوسته بوده است تا اینکه انفجار عظیمی رخ داد که هنوز صدای مهیب و دهشتناک آن در 15 میلیارد سال پیش، از طریق دستگاه های حساس ، به گوش منجمان می رسد . این مطلبی است که قرآن کریم در عصر جاهلیت و عصری که جهل و نادانی سراسر سرزمین حجاز را فراگرفته بود، صریحاً در دو آیه از روی آن پرده برداشته است.

آیه اول:

ثُمَّ استَوی اِلَی السَّماءِ وَ هِیَ دُخانٌ... .

پس ، پرداخت به آسمان در حالی که گازی و دودی شکل بود ... ( فصّلت / 11 )

ادامه مطلب...
نوشته شده در پنجشنبه 20 مهر 1396 ساعت 07:07 ب.ظ توسط بهانه بودن آغاز خلقت جهان از دیدگاه قرآن |


Design By : Pichak